Mayıs 18, 2020

İnsan Olmak - Engin Geçtan | İnceleme + Alıntılar

Merhabalar :) Geçen yıl yaz tatilinde sadece dört kitap okumuştum. Benim gibi tüketim meraklısı, hızlı bir insan için bu sayı çok çok azdı ama yaz bitip geriye baktığımda o dört kitabı her yerine not alarak, düşünerek ve idrak etmeye çalışarak okuduğumu görmüş ve kendime "aferin kızım, öğreniyorsun bu işi" demiştim. Bir zamanlar okuduğum kitaplar tüketmeye uygun kitaplardı, son birkaç yıldır ise özümsemeye uygun kitaplar tercih ediyorum.

Karantina sürecinde okuduğum ikinci kitap oldu İnsan Olmak. Eylüle kadar on kitap okusam kendimi şanslı sayacağım, yeter ki bana bir şeyler katsın, okuyup geçmeyeyim. Zamanında romanlarıma laf edenlere "bunu seviyorum, bilgilendirici kitap istemiyorum" derdim ve şimdi bilgilendirici seviyorum sanırım, roman istemiyorum :)

İnsan Olmak, yıllar önce aldığım ve birkaç bölüm okuyup kaldırdığım bir kitap. O zamanlar beğenmiş olmama rağmen devam etmemişim, "Kötü yaşarım korkusuyla hiç yaşayamadım." diyen Oğuz Atay'ı selamlamışım farkında olmadan, aman çok iyi anlayarak okuyayım diye ertelemişimdir kesin :) Öyle ya da böyle yaklaşık bir hafta önce elim gitti ve günde iki üç bölümlük kısa okumalarla bitirdim. Bir çeşit mesleki deformasyon olarak altını çizmediğim yeri kalmadı neredeyse. Bir dahaki okuyuşumda not almayı planlıyorum çoğu yeri.


Engin Geçtan'ın kariyeri beni benden aldı. Tıp fakültesi mezunu ve yurtdışında almış olduğu nöroloji + psikoloji eğitimi var. Kendisiyle tanışmış olmayı isterdim lakin iki yıl önce kaybetmişiz, en azından maddi olarak. Öğretim üyesi, psikiyatrist, psikoterapist... Bir zamanlar hayalim olan unvanların hepsine sahip (ve belki ilerde sahip olacağım??)

Hayat, sonu gelmeyecek bir satranç oyununu sabırla ve mat olmadan sürdürebilmektir.
 Kitap genel olarak insanın işlenmiş doğası hakkında. Çocukluğumuzda yaşadığımız şeylerin yetişkin hayatımızı etkilediğini artık hepimiz biliyoruz. Peki nasıl etkiliyor? Bunun cevabını kafada soru işareti bırakmayacak şekilde, basit düzeyde anlatmış Geçtan. Anlamak için terminoloji bilmeye gerek yok, gözlem yapabiliyor olmak yeterli. Okurken, "çok doğru ya" demekten kendinizi alamayacak ve hayatınızdaki insanlara farklı bir gözle bakmaya başlayacaksınız, eğer cesaretiniz varsa kendinize de :)

İnsanları sevebilmek, onlarla baş edebilecek yöntemleri geliştirebilmeyi gerektirir. Bununla kastedilen, karşımızda düşmanlar varmışçasına geliştirilecek savunma yöntemleri değil, kendimizi dürüst ve açık bir biçimde yaşayabilme yürekliliğini gösterebilmektir.
Psikolojiye ilginiz varsa, insanların davranışlarının sebebini merak ediyorsanız ve en önemlisi kendinizi tanıma yolundaysanız şiddetle tavsiye ediyorum İnsan Olmak kitabını :)

  • İnsan kendine güvenirse , diğer kişilerden de korkmaz ; diğer insanlardan korkan biri ise çaresizlik duyguları yaşar.
  • İnsanları gerçekten seven biri, bunu sürekli dile getirme gereğini duymaz, sevgisini yaşantıya çevirir.
  • "Yapamam ki!" gerekçesiyle gerçekleştirmekten kaçındığımız davranışların çoğu aslında yapmak istediklerimizdir. Yapmak istemediklerimiz zaten aklımıza gelmez.
  • Dünyada iki tür insan vardır: yaşayanlar ve yaşayanları seyredip eleştirenler. Seyretmek ölümü , katılmak ise yaşamı simgeler.
  • Bir insana değer vermek, onun gerçeklerini anlamaya çalışmak ve onu olduğu gibi benimseyebilmektir. Ama birçok kişi diğer insanlara değer verdiği sanısıyla aslında kendi özsever ihtiyaçlarına doyum sağlar.
  • İçinde yaşadığımız dünyanın zor bir alan olduğundan yakınarak zamanı tüketmek yerine, onu ve gerçekleri kabul ederek savaşmak zorundayız.
Çok fazla alıntı eklemiyorum, ilgimi çekti ama kitabı okumayı düşünmüyorum diyorsanız sizi şuraya alalım. Okumayı düşünenlere şimdiden keyifli okumalar :)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder